Vad tycker Victoria om programmet

Victoria Holmqvist, Student

Victoria Holmqvist

Hur gick du tillväga när du valde studier?

Jag var väldigt kluven kring vad jag ville studera och funderade på både Polkand och Ekonomi. Av en slump blev jag istället rekommenderad strategisk kommunikation av en vän vars bror pluggat det. Efter att ha läst på lite om programmet tyckte jag att det lät som ett brett program med goda möjligheter att anpassa det efter valfritt intresseområde.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är definitivt möjligheten att få göra en praktik. Jag tyckte det var mycket givande att få komma ut i arbetslivet och testa på mina teoretiska kunskaper i praktiken. Jag rekommenderar verkligen att våga söka praktik på en arbetsplats där man skulle vilja arbeta i framtiden eller i alla fall inom ett område som man är intresserad av.

Vad har varit mest utmanande?

Det tuffaste har nog varit att vänja sig vid att all undervisning skett på distans på grund av Covid-19. Det har varit utmanade att finna studiemotivation när inga studiemoment skett på campus. Jag har verkligen insett hur viktig den sociala biten av att plugga är.

Hur hittade du din bostad?

Jag fick förstahandskontrakt på ett korridorsrum på en nation i Lund. Vill man bo på nation kan det hjälpa om man varit eller vill bli engagerad i nationen. Tips är även att ställa sig i kö till både nationer och AF bostäder så fort som möjligt.

Vad vill du jobba med efter utbildningen?

Efter utbildningen vill jag nog arbeta inom diplomati, politisk kommunikation, opinionsbildning och/ eller Public Affairs. Jag vill även testa på att arbeta internationellt.