Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Oskar Palmerot

Utbildningen har gett mig en solid grund att stå på inför de yrkesutmaningar jag har mött

Idag kan man inte se kommunikation som något eget, utan kommunikationen genomsyrar och påverkar alla sidor av vår omvärld.

Kan du berätta lite kort om vad och var du jobbar med idag?

Jag jobbar på industrikoncernen Atlas Copcos globala kommunikationsavdelning. Vi har ett övergripande ansvar för alla de stora kommunikativa utmaningarna som möter en organisation idag. Jag och mina kollegor jobbar med allt från presskontakter till textproduktion för intranätet. Jag har under min tid på Atlas Copco varit med i flera projekt, däribland en stor digitalisering av Atlas Copcos interna utbildningsmaterial inom kommunikation. Just nu jobbar jag med en översyn av företagets digitala närvaro, såväl internt som externt.

Hur kom det sig att du valde att börja studera strategisk kommunikation?

Jag har alltid fascinerats av påverkan och förståelsen för varför människor gör de val de göra, köper de produkter de köper och skapar de vanor de har. Därför har jag alltid haft ett intresse för reklam, så när det var dags att börja studera på universitetet gjorde jag det som jag tror de flesta gör: jag började studera ekonomi. Jag insåg dock att ekonomi inte riktigt var vad jag trott att det skulle vara, så när jag fick höra om kandidatprogrammet i strategisk kommunikation var det ett lätt beslut att byta utbildning. Jag har inte ångrat det en sekund.

Vad har du haft för nytta av din utbildning i arbetslivet?

Idag kan man inte se kommunikation som något eget, utan kommunikationen genomsyrar och påverkar alla sidor av vår omvärld. Denna insikt bär jag med mig dagligen och den har hjälpt mig om och om igen i mitt jobb. Det går inte att tänka i banorna att vad som sägs i externa kanaler inte behöver överensstämma med de interna budskapen. Detta är också något som Atlas Copco jobbar hårt med just nu, vilket jag tycker gör jobbet extra roligt.  

Vad var det bästa med utbildningen?

Att den gett mig en solid grund att stå på inför de yrkesutmaningar jag har mött. Jag har kunnat visa framfötterna på ett sätt som gjort att mina kollegor och chefer vågat utmana mig och ge mig ansvar, vilket i sig lett till en snabb personlig och professionell utveckling. Eftersom utbildningen både är teoretiskt och praktiskt utformad har jag kunnat anpassa mig till de olika situationer jag hamnat i. Jag har haft de verktyg jag behövt för att kunna ta mig an de utmaningar jag mött och leverera konkreta resultat, samtidigt som jag också haft det kritiska tankesätt som krävs för att kunna göra strategiska avvägningar för framtiden. Den balansgången är nödvändig för alla kommunikatörer, oavsett bransch.

alumn

op

Namn: Oskar Palmerot

Tog examen: Januari 2016

Kommer från: Stockholm

Bor idag: Stockholm

Jobbar: Corporate Communications associate på Atlas Copco

Kort om dig själv: Nyligen hemflyttad till Stockholm efter en sex års lång vistelse i Lund och Helsingborg. Jobbar med kommunikation på Atlas Copco och bloggar på Stratkom.se. Ägnar helst fritiden åt matlagning, sällskapsspel och torr brittisk humor.