Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alicia Fjällhed försvarar framgångsrikt sin doktorsavhandling

En kvinna i vit kortärmad tröja sitter vid ett bord med blå duk.
Alicia Fjällhed lyssnar till opponentens genomgång av avhandlingen under disputationen.

Fredagen den 15 februari försvarade Alicia Fjällhed sin avhandling, "Strategic moral communication: A metatheoretical and methodological response to the normative perspective on strategic communication", som utmanar antagandet att strategisk kommunikation är omoraliskt.

Alicia Fjällhed menar att grunden för att uppfatta strategisk kommunikation som omoralisk, en utbredd uppfattning bland samhällsvetare, återspeglas i inflytelserika teorier, bland annat formulerade av sociologen Jürgen Habermas.

I avhandlingen utforskar Alicia Fjällhed hur en ny teori om moralisk kommunikation skulle kunna se ut och föreslår en metod för att studera detta. I avhandlingens sista del presenterar hon en fallstudie som visar hur strategisk moralisk kommunikation manifesteras i den moraliska diskursen om "fake news".

En man bakokm ett podium.
Andreas Widholm forskar bland annat om digital politisk kommunikation, källor och källkritik och alternativa medier.

Jag lärde mig mycket av att läsa den här boken, sa opponenten Andreas Widholm, docent i journalistik och studierektor vid Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet. Jag undrar varför du fastnade för klassikerna. På sätt och vis var jag förvånad över att du inte diskuterade nyare forskning om offentliga sfärer eller ett begrepp som "counter-public spheres".

För att läsa Alicia Fjellheds svar och fler kommentarer från disputationen, gå till artikeln på vår engelska webbplats.