Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Oro för att främmande makt påverkar genom spel

Porträtt av James Pamment

James Pamment intervjuades nyligen i en artikel i Dagens industri med anledning av en pågående studie där gamingvärldens sårbarhet för påverkan av främmande makt påvisas. 

Forskare i Lund har identifierat 30–35 enskilda sårbarheter som har utnyttjats för informationspåverkan inom spel och spelplattformar. En av dem är användardata.

Påverkan genom spel och spelplattformar kan ske på olika sätt, genom exempelvis hackning, kodning eller spelets utformning.

”Det kan handla om att försöka påverka uppfattningar om saker som händer i verkligheten, och skapa olika grupperingar som kan polariseras”. 

Läs hela artikeln i Dagens industri här.