I oktober samlas forskare och yrkesverksamma på en unik och världsledande konferens för att diskutera dagens utmaningar och öka kunskapen om hur platsvarumärken kan anpassas och stärkas i en tid av kris och osäkerhet.
- Forskning om platsvarumärken kan användas för att stärka dialogen och samarbetet kring platser och för att forma om platser i en krisdrabbad värld och under osäkra omständigheter, säger Cecilia Cassinger, docent i strategisk kommunikation vid Lunds universitet och värd för konferensen som äger rum på Campus Helsingborg.
Under konferensen kommer deltagare från olika delar av världen att samlas i Helsingborg för att under två dagar utforska idéer och metoder kring platskommunikation och platsvarumärken i relation till de stora utmaningar som dagens globala kriser och människors upplevelse av osäkerhet innebär.
- De nordiska länderna har länge utmärkt sig genom sina lysande platsvarumärken – en lyskraft som har avtagit under senare år. Många platsvarumärken, även i Norden, befinner sig idag i kris. Temat för årets konferens är därför särskilt intressant just nu, menar Cecilia Cassinger.