Toppstudent får pris av Svenska Institutet

Student blir Global Swede
"Utmärkelsen är ett bevis på att jag är på rätt väg i livet. Institutionen för strategisk kommunikation har stöttat mig i min resa att nå mina mål. Mina lärare har uppmuntrat mig att tro på mina idéer och att inse min egen potential." Det säger Mariia

Mariia Dovbenko, student på masterprogrammet för strategisk kommunikation, hedras för sina utmärkta akademiska resultat, enastående ledarskapsförmåga och organisatoriska kapacitet.

Mariia Dovbenko tar den 28 maj emot Svenska Institutets utmärkelse Global Swede. Priset delas årligen ut till internationella toppstudenter från svenska lärosäten. Studenterna ska  ha utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för Sverige och det egna landet.

Mariia Dovbenko kommer från Ukraina och är aktiv medlem i SI Network for Future Global Leaders lokala kontor i Lund, där hon arbetat som kommunikationschef 2019–20. Hon har också skapat en YouTube-kanal för att dela sina erfarenheter av att bo och studera i Sverige med publiken i sitt hemland.
– Utmärkelsen är ett bevis på att jag är på rätt väg i livet. Institutionen för strategisk kommunikation har stöttat mig i min resa att nå mina mål. Mina lärare har alltid uppmuntrat mig att tro på mina idéer och att inse min egen potential, säger Mariia Dovbenko.

Global Swede är en del av regeringens och Svenska Institutets arbete med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. Syftet är att skapa gränsöverskridande och multikulturella nätverk som ska bidra till svensk utrikeshandel och gynna arbetet med att nå framtida lösningar.

Kontakt:

Erika Fransson, kommunikatör, Institutionen för strategisk kommunikation, erika [dot] fransson [at] isk [dot] lu [dot] se (erika[dot]fransson[at]isk[dot]lu[dot]se)

Mariia Dovbenko, tel: +46 767 468337