Tema för utlysningen var ”Besöksnäringens roll i ett välfungerande och attraktivt samhälle” och syftet med projektet är att skapa ny kunskap om besöksnäringens betydelse i utsatta områden med särskilt fokus på och socialt hållbar attraktivitet.
Vid en första anblick verkar det vara en utmärkt ansats att skapa attraktiva besöksmål i utsatta områden. Med fler besökare bryts områdenas geografiska och sociala isolering. Det lokala näringslivet får ett uppsving och skapar nya arbetstillfällen. Stigmatiseringen minskar. Samtidigt är det komplicerat att balansera besöksnäringens strategier med lokalbornas intressen. Det finns risk för stark exponering, konstlad exotism, kommersialisering och exploatering av invånarnas. Med andra ord finns här en rad spänningar och en nödvändighet att balansera varsamt mellan olika intressen för att attraktiviteten ska vara socialt hållbar över tid.
Vi vill undersöka hur kan besöksnäringen vara med och skapa social hållbara upplevelser som stärker attraktiviteten i marginaliserade områden för både besökare och invånare? berättar projektledaren Cecilia Cassinger, docent vid Institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet. I forskargruppen ingår även Ola Thufvesson, universitetslektor vid Institutionen för tjänstevetenskap, Lunds universitet och Andrea Lucarelli, docent vid Stockholm Business School, Stockholms universitet.
Pressmeddelandet från BFUF Besöksnäringens FoU-fond hittar du HÄR (extern länk).
På bilden syns centrum på Länsmanstorget i stadsdelen Biskopsgården i Göteborg.