Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ta hjälp av framtidens kommunikationsstrateger

Studenter som pratar.

Vill ditt företag eller organisation växla upp ert kommunikationsarbete? Gör som Framtidslabbet 2.0, Återbruket och Lindab Innovation Hub – ta stöd av våra studenter från Institutionen för strategisk kommunikation.

90 studenter vid Institutionen för strategisk kommunikation söker verkliga ”case” att studera och undersöka i kursen ”Kommunikationsdesign i digitala landskap”. 

– Det här projektet ger dig, som exempelvis driver ett företag, möjligheten att få en utomstående och objektiv part att genomlysa och ge förslag på kommunikationsstrategier för sociala medieplattformar och er visuella identitet. Likaså är det både värdefullt och utvecklande för studenterna att arbeta med en faktisk organisation. Det ger våra studenter möjlighet att redan tidigt i utbildningen få konkretisera sin kunskap och omvandla teori till praktik. Som programansvarig för våra båda kandidatprogram samt kursansvarig är det givande att se hur projekt som dessa bär frukt - både för studenten och för samverkansorganisationerna, säger Marie Ledendal, vid Institutionen för strategisk kommunikation, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Framtidslabbet 2.0, Återbruket, Marint Center i Lommabukten, Larneby, Our Future City/H22 och Lindab Innovation Hub är några av de 22 organisationer som studenterna på Institutionen för strategisk kommunikation arbetade med i fjol.

– De företag och organisationer som har haft samarbete med studenter är väldigt nöjda och tacksamma över studentsamarbetet. Vi ser gärna en brädd i organisationerna som vi samverkar med, genom åren har vi samverkat med allt ifrån produktionsföretag inom såväl nöjesbranschen som industrin, till företag som tillhandahåller tjänster, kunskapscenter, institutioner, till NGO:s och organisationer som t.ex. arbetar med integrationsfrågor. Bredden berikar och är något som studenterna uppskattar, säger Ilkin Mehrabov, kursansvarig på kursen ”Kommunikationsdesign i digitala landskap” tillsammans med Marie Ledendal.

Praktisk information

Projektet löper under vårterminen (från 23 mars till 3 juni). Studenter som läser kursen går sin andra termin på något av våra två program; Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation eller Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier.

Under kursen arbetar studenterna med att analysera bland annat målgrupp och omvärldsfaktorer och att utveckla färdigheter i olika webbpublicerings- och designverktyg. Kursen inkluderar ett omfattande projektarbete där studenterna ska, på uppdrag av en organisation, utveckla en kommunikationsplan och skapa digitala och/eller fysiska kommunikationsmaterial.

Vad innebär detta för ditt företag eller din organisation?

  • Ni får studenter som genomlyser ert kommunikationsarbete och ger förslag på olika åtgärder och aktiviteter. 
  • Vi informerar studenterna om ert uppdrag och meddelar er vilken studentgrupp som valt att arbeta med er organisation.
  • Ni tar fram en kortare brief, där ni klargör vad ni önskar få hjälp med. Det kan vara bra att kunna rama in vad det är ni vill ha hjälp med. Det är dock inte krav. Om ni önskar hjälper vi till med att tydliggöra briefen.
  • Avsätt tid för ett första informationsmöte i början av april, där ni träffar studenterna (online eller fysiskt) och berättar om er organisation och vad ni vill att de ska fokusera på, samt ett möte i slutet av kursen där studenterna presenterar resultatet av projektet för er. Det är bra att kunna vara tillgänglig för frågor från studenterna för eventuella förtydliganden av information om er organisation under projektets gång.

Låter detta intressant? Hör gärna av er till oss så berättar vi mer!  

Marie Ledendal, Programansvarig för Kandidatprogrammen i Strategisk kommunikation, Campus Helsingborg, Lunds universitet. Mejl: marie [dot] ledendal [at] isk [dot] lu [dot] se (marie[dot]ledendal[at]isk[dot]lu[dot]se) 

Kontakta oss senast fredagen den 25 februari.