Digital och visuell kommunikation är central i en delningsekonomi som bygger på att företag och konsumenter delar och samproducerar såväl materiella som immateriella värden.
Syftet med forskningsprojektet är att undersöka vilka nya möjligheter och utmaningar besöksnäringen står inför i en delningsbaserad ekonomi. För att uppnå syftet studeras det kommunikativa arbetet med att från början utveckla en digital tjänsteplattform inom äventyrsturism och hur upplevelser och erbjudanden visualiseras på denna. Dessutom studeras de användare som företaget kommunicerar med, hur samproduktion av värde sker samt hur en digital gemenskap växer fram. Projektet intresserar sig även för hur denna nya kommunikationspraktik omstrukturerar besöksnäringen och skapar nya former för företagande.
Forskningen genomförs i samarbete med ett företag som lanserar en digital plattform inom svensk äventyrsturism. Utvecklingen och lanseringen av förmedlingstjänsten studeras processuellt över tid genom aktionsforskning.
Läs mer om forskningstemat i pressmeddelandet från BFUF.