Campus Helsingborg utvecklas och Institutionen för strategisk kommunikation tar del

ch

Institutionen för strategisk kommunikation är en av de många verksamheter som får utveckla Campus Helsingborg när Lunds universitet satsar 35 miljoner kronor. Vid lanseringen den 16 april var entusiasmen stor från forskare, medarbetare och samarbetspartners som jobbar tillsammans med de nya satsningarna.

Initiativet En strategisk plattform för politisk kommunikation utvecklar en mötesplats för samarbete kring utbildning och forskning i politisk kommunikation på Campus Helsingborg. Nya kurser utlovas och ambitionen är att utveckla ett utbildningsprogram i politisk kommunikation.

Vårt samhälle kännetecknas av att information och kommunikation har omdanats i grunden. I en hybridmedierad verklighet blir kunskap om hur information och kommunikation används för att upplysa och påverka människor helt central. Nu samlar Lunds universitet sina styrkor inom detta område på Campus Helsingborg!

”Social Information and Hybrid Power – En strategisk plattform för politisk kommunikation” är en satsning där lärare och forskare från Institutionen för strategisk kommunikation, Institutionen för kommunikation och medier, Statsvetenskapliga institutionen och Centrum för Europaforskning kommer att samarbeta kring att utveckla kurser, forskningsprojekt och samverkan med det omgivande samhället kring politisk kommunikation i bred mening. - Redan i höst hoppas vi kunna ordna en första ämnesöverskridande workshop för studenter, säger Nils Gustafsson som är projektledare. Ett medialabb för studenter kommer också att inrättas på Campus Helsingborg. Satsningen omfattar fem miljoner kronor och kommer att pågå 2019-2023.

– Vi kommer att etablera ”Medielabbet”, som är en interaktiv lärandemiljö där lärare, forskare och studenter möts. Lunds universitet saknar flexibla miljöer där både studenter och medarbetare kan spela in ljud och bild. Och det finns redan ett intresse från organisationer utanför universitetet att samarbeta inom ramen för denna satsning, till exempel Ikea, säger Andreas Mattsson, forskare vid Institutionen för kommunikation och medier och ansvarig för Journalistutbildningen.

Satsningen Strategic Communication: Behavioural Data Analysis innebär att utveckla en ny inriktning inom kandidat- och masterutbildningarna i strategisk kommunikation. Målet är också att utveckla en ettårig internationell masterutbildning inom området.

– Satsningen minskar gapet mellan oss och konkurrenter som Oxford Internet Institute – Oxford, here we come! Alla pratar om big data och machine learning, men vi kopplar det till strategisk kommunikation. Den nya inriktningen ligger i gränssnittet mellan områden som dataanalys, artificiell intelligens, kognitionsvetenskap och strategisk kommunikation. Vi har också med det yrkesmässiga perspektivet – hur fungerar det faktiskt i verkligheten? säger Howard Nothhaft, universitetslektor i strategisk kommunikation.

Nya strategiska satsningar

ng

En strategisk plattform för politisk kommunikation. Koordineras av Nils Gustafsson, Institutionen för strategisk kommunikation, Samhällsvetenskapliga fakulteten, nils [dot] gustafsson [at] isk [dot] lu [dot] se (nils[dot]gustafsson[at]isk[dot]lu[dot]se).

hn

Strategic Communication: Behavioural Data Analysis. Koordineras av Howard Nothhaft, Institutionen för strategisk kommunikation, Samhällsvetenskapliga fakulteten, howard [dot] nothhaft [at] isk [dot] lu [dot] se (howard[dot]nothhaft[at]isk[dot]lu[dot]se).